Apilandia - interaktywność

Co zabija wyobraźnię i kreatywność? Postarajmy się sobie przypomnieć dlaczego lekcje w szkole wydawały nam się nudne. Codziennie te same zajęcia odbywające się w tych samych klasach, obok tych samych ludzi i wykładane przez tych samych nauczycieli. Tylko wf wydawał się fajny i (jeśli miało się ku temu predyspozycje), plastyka. Obie te lekcje rozwijały kreatywność, pozwalały się wyszaleć fizycznie i twórczo. Właśnie takie powinny być zajęcia edukacyjne. Rutyna zabija powoli zarówno dorosłych, jak i dzieci. Dobrze wiemy, że dzieciaki rozwijają się i uczą szybciej dzięki zabawie. Wykorzystajmy to!

Apilandia to nie kolejne nudne muzeum, pełne statycznych, „nietykalnych” eksponatów – wręcz przeciwnie! Muzeum Apilandia jest interaktywne. Odwiedzając je podopieczni zrobią wirtualny przegląd ula, zdalnie ubiorą pszczelarza, doświadczą temperatury panującej w rodzinie pszczelej i dzięki temu dowiedzą się mnóstwa rzeczy. Dlaczego postawiliśmy na tę formie przekazywania wiedzy?

  1. Wspomaga naukę rówieśniczą. Dzieciaki uczące się od siebie nawzajem szybciej zapamiętują informacje i lepiej radzą sobie w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
  2. Rozbudza chęć nauki. Odkrywanie świata jest przyjemne – dzieci i dorośli nigdy o tym nie powinni zapomnieć! W muzeum pszczelarskim Apilandia wzrasta zainteresowanie poznawaniem świata i nauką, ponieważ dzięki interaktywności jest ciekawsza i niemal sama „wchodzi do głowy”.
  3. Zachęca dzieci do aktywności. Zabawa w muzeum sprawia, że każde dziecko – nawet to dość bierne na lekcjach – będzie miało ochotę uczestniczyć z innymi w nauce o życiu pszczół.
  4. Przyspiesza naukę. Ludzie zapamiętują fakty na wiele sposobów. Zabawa interaktywna aktywuje różne obszary mózgu młodych osób, dzięki czemu część z nich lepiej zapamiętuje nową wiedzę.
  5. Mocniej utrwala zapamiętane treści. Co lepiej pamiętasz? Wykuty na blachę z książki wygląd Wawelu czy wycieczkę, podczas której odwiedziłeś zamek? Podczas wypadów, zabawy i możliwości interakcji człowiek po prostu tworzy wspomnienia, w których zawiera nowe fakty – w tym naukowe. Zwykłe powtórki są o wiele mniej efektywne, przynajmniej jeśli chodzi o długotrwałe zapamiętywanie informacji.